Reklámkampányban ne küldjön számlának tűnő ajánlatot - mert bírságot kap
Címkék: versenyfelügyelet, reklám, GVH, bírság, direkt marketing, számla
A GVH döntése szerint a TELEFONKÖNYV MAGYARORSZÁG Kft. a meglévő üzleti partnerség álcája mögé bújva igyekezett ügyfeleket szerezni – a levélen szereplő ügyfélszám is erre utalt; elvonta a címzettek figyelmét arról, hogy a két vállalkozás között még nincs szerződéses viszony – a „számlán” fizetési határidőt jelölt meg;
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a TELEFONKÖNYV MAGYARORSZÁG Kft. megtévesztő reklámozási gyakorlatot folytatott azzal, hogyszámlalevélnek látszó dokumentumot küldötta vállalkozásoknak, adataik online telefonkönyvben történő megjelenítését ajánlva. A jogsértésért 4.755.600 forint bírságot szabott ki a GVH, egyúttal eltiltotta a TELEFONKÖNYV MAGYARORSZÁG Kft.-t a jogsértő magatartástól. A GVH a TELEFONKÖNYV MAGYARORSZÁG Kft. 2013 márciusa és 2015 márciusa között folytatott, direkt marketing útján megvalósuló reklámtevékenységét vizsgálta. Az eljárás során bebizonyosodott, hogy a postai úton küldött ajánlatok megtévesztők voltak, mert nagymértékben hasonlítottak egy olyan számlára,amelyet egy már korábban megkötött szerződés alapján bocsátott volna ki a TELEFONKÖNYV MAGYARORSZÁG Kft.
A GVH döntése szerint a TELEFONKÖNYV MAGYARORSZÁG Kft.
· a meglévő üzleti partnerség álcája mögé bújva igyekezett ügyfeleket szerezni – a levélen szereplő ügyfélszám is erre utalt;
· elvonta a címzettek figyelmét arról, hogy a két vállalkozás között még nincs szerződéses viszony – a „számlán” fizetési határidőt jelölt meg;
· fokozta a megtévesztő hatást azzal, hogy – a levél hátoldalán – „szerződésnek” nevezte üzleti ajánlatát;
· nem törekedett semmilyen módon arra, hogy a küldeményében található „számlát” olyan külső jegyekkel ruházza fel, amelyek legalább elbizonytalanították volna a címzetteket arra nézve, hogy valóban számlát kaptak-e– nem alkalmazott sem áthúzást, sem„minta” feliratot.
A GVH a bírság kiszabásakor a TELEFONKÖNYV MAGYARORSZÁG Kft. szolgáltatása értékesítéséből származó árbevételre alapozott.
A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a vállalkozás
· a jogsértő gyakorlatot hosszú ideig folytatta;
· a megcélzott vállalkozások széles körét érte el a megtévesztő gyakorlattal;
· magatartása ellentétes volt a polgári jogi jóhiszeműség és tisztesség elvével, a kötelmi viszonyokban – ideértve a szerződések létrehozását is – érvényesülő együttműködési kötelezettséggel és a szerződéskötés kialakult gyakorlatával.
A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a TELEFONKÖNYV MAGYARORSZÁG Kft. visszafizeti a hozzá beérkező díjat azok számára, akik jelzik, hogy nem kívánják igénybe venni a szolgáltatást, és kérik a díj visszafizetését.
A GVH az elmúlt évben több versenyfelügyeleti eljárást is indított a kkv-k, illetve egyéni vállalkozók által jelzett, számlalevélnek tűnő, megtévesztő ajánlatok miatt. A GVH nagyobb fokú tudatosságot vár a vállalkozásoktól, a társadalmi szervezetektől, illetve valamely szakmai kör tagjaitól (üzletfelek), mint a laikus fogyasztóktól, ám az üzletfelek is félrevezethetők.
A GVH több esetben tett feljelentést a vállalkozásoknak fiktív számlákat küldő telefonkönyv-kiadóvállalkozások ellen a nyomozó hatóságoknál csalás bűntettének elkövetése miatt.
A GVH az ilyen gyakorlatokból származó megtévesztések elkerülése érdekében hangsúlyozza az üzletfelek tudatosságának fontosságát, és javasolja, hogy a vállalkozás képviselője
· fizetés előtt olvassa el a „számla” vagy ”díjbekérő” tájékoztatásait;
· ne hagyja figyelmen kívül az apróbetűs tájékoztatást sem;
· gondolja végig higgadtan, hogy valóban megrendelte-e a szolgáltatást;
· keresse elő a szolgáltatásra vonatkozó esetleges szerződését, és vesse össze a „számla” tartalmát e szerződéssel;
· fontolja meg, hogy szeretné-e cége nevét szerepeltetni online vagy nyomtatott telefonkönyvben, illetve egyéb adatbázisban;
· bármilyen bizonytalanság esetén keresse meg a számlának tűnő dokumentum„kibocsátóját”, és kérjen írásbeli tájékoztatást.
Mindezekre is figyelemmel a GVH 2015. október 20-án „Gondolja Végig Higgadtan” elnevezésű figyelemfelhívó kampányt indított. Az egyik kampánytéma éppen a fiktív számlalevelekkel kapcsolatos visszásságokra reagál, amelyben a GVH az üzletfelek figyelmét hívja fel a számlalevélnek tűnő ajánlatokkal kapcsolatos megtévesztő üzleti módszerre, amelyről további részletek a GVH honlapjánolvashatók.
A kommunikációs kampány további tájékoztatói a Gondolja Végig Higgadtan menüpont alatt olvashatók.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/98/2014.