Miért NE feledkezzünk meg a kutatásokról?

Forrás: Adonet.hu | Szerző: Bohnné Keleti Katalin

A következő évre készülő terv összeállítása előtt néhány célzott információgyűjtést mindenképpen végezzünk el, hogy ezzel is elősegítsük a terv sikerét.

 
Hamarosan itt az év vége. Nehéz év van mögöttünk, sőt, nehéz két év van minden vállalkozás mögött. Sokan bezárni kényszerültek, mások csökkentett létszámmal, vagy tevékenységgel folytatják tovább, de aki dolgozik, és termel, szolgáltat, az most elsősorban előre néz, és a következő évet, éveket tervezi.
 
A sikeres tervezés alapja a pontos és részletes helyzetismeret és célkitűzés. A helyzet minél szélesebb körű és alaposabb, részletesebb, pontosabb megismeréséhez kutatás szükséges, amely segít a rendelkezésre nem álló adatok, információk megszerzésében.
 
Gazdaságos kutatások a következő évi tervezéshez – néhány praktikus, jó tanács.
 
A kutatásokkal kapcsolatban mindig felmerül az a kérdés, ellenérv, hogy magas a díjuk, sokat kell áldozni rájuk, és ki tudja, megtérülnek-e?
Nos, a megtérülésre elég csak annyit végig gondolni, hogy ha nem vizsgálunk egy kérdést, hanem csak úgy eldöntjük, mit teszünk, nagyobb az esélye a kudarcnak, ami valószínűleg sokkal nagyobb költségekkel jár, mint maga a kutatás.
 
De mivel tisztában vagyok vele, hogy sok vállalkozásnak ma valóban pontosan meg kell néznie, hogy mire és mennyit költ, ezért az alábbiakban ajánlunk néhány olyan kutatási megoldást, amelyet a cégek maguk is megcsinálhatnak, és ami nem jár túlságosan magas költségekkel. különösképpen sokba. (Kicsit magam meg a szakmám ellen beszélek, de ez most nem baj.)
Természetesen ezek a megoldások is járnak költségekkel, csak nagyságrendileg kisebb kiadásokkal, mint egy komplett, nagy kutatás.
 

  • Versenytársak megfigyelése
    • Legelőször tisztázni is kell, kiket tekintünk versenytársaknak. Tartsuk szem előtt, hogy azok a versenytársaink, akiket mi annak tartunk, ill. akiket a vásárlóink, ügyfeleink annak tekintenek. Egy kutatás során érdemes a vásárlókat megkérdezni, hogyha nem minket választanak, akkor kit, melyik szolgáltatót, melyik márkát. A versenytársak megfigyelése alatt azt értjük, hogy figyelemmel kísérjük a viselkedésüket, a honlapjukat, a közösségi oldalakon tett bejelentéseiket, kiállítási megjelenéseiket stb. Ezekből jól következtethetünk az elképzeléseikre, problémáikra és a terveikre is, akár még egy-egy ötletet is kaphatunk ily módon.
  • Gazdasági cikkek, elemzések
    • Elsősorban a piaci környezet – szűkebb és tágabb környezet – jellemzőiről, változásairól kaphatunk információkat. Az interneten mind hazai, mind nemzetközi elemzések egyaránt hozzáférhetőek, jellemzően térítésmentesen.
  • Ágazati cikkek
    • A helyzet hasonló, mint az előbbi pontban említett. Itt azt még érdemes megjegyezni, hogy ha van valamilyen ágazati szakmai szervezet, egyesület, akkor annak munkáját figyelemmel kell kísérni, esetleg aktívan is részt venni, ott sok, nagyon hasznos információhoz lehet hozzájutni.
  • Beszélgetés a beszállítókkal
    • Ritkán tekintjük a beszállítókat fontos információforrásnak, pedig azok. Beszállítóink sok esetben nemcsak nekünk, hanem versenytársainknak is szállítanak, azonkívül a gyártókkal is kapcsolatban vannak – vagy maguk a gyártók – és ily módon van tudomásuk a piacról, alapanyagok helyzetéről, esetleges szállítási nehézségekről stb.
  • Beszélgetés a kereskedőkkel
    • A beszállítóink a gyártói helyzetről tudnak információkat adni, a kereskedők pedig a vevői oldal kéréseit, kérdéseit, elvárásait közvetíthetik. A velük való folyamatos egyeztetés, információcsere az egyik kulcsa a gyors alkalmazkodásnak és a fejlődésnek. Ez lehet folyamatos/rendszeres, minden rendelés alkalmával történő beszélgetés, vagy időszakos, negyed-vagy féléves célzott megbeszélése.
  • Fogyasztói fórum létrehozása a weboldalon
    • A saját oldalon lehetőséget kell biztosítani kérdések, kérések, hozzászólások elhelyezésére. Ez lehet a weboldal, lehet valamely közösségi oldal is. Természetesen itt lesznek kellemetlen, vagy éppenséggel sértő megjegyzések is, erre számítani kell, és feltétlenül oda kell rá figyelni. Sokszor ezek hordozzák a legfontosabb információkat.
  • Olyan fórumok figyelemmel kísérése, ahol a vásárlók beszélgetnek
    • Elsősorban a közösségi oldalakon érdemes figyelni. Nem feltétlenül probléma, ha nemcsak az adott ágazatról esik szó, hanem általában látjuk, miről beszélnek a vevők. Itt egy-két jól elhelyezett hozzászólással erősíthetjük a saját cégünk/termékünk ismertségét, hírnevét.
  • Próbavásárlások
    • A versenytársnak tekintett cégeknél tett anonim látogatás, vagy ajánlatkérés, elsősorban olyan témákban, amik a cégünk fejlesztési terveiben szerepelnek. (Itt azért szerencsés, ha szakember segítségét (is) kérjük.)

 
Ezek az eszközök, módszerek segítenek abban, hogy saját helyzetünket és lehetőségeinket jobban lássuk, és célzottabban tudjunk tervezni.
 
Tervezés és kutatás
A tervezés alapja mindig a kiinduló helyzet pontos ismerete. Ehhez elengedhetetlen a célzott kutatások, információgyűjtések megvalósítása. A fent röviden bemutatott módszerek hozzásegítenek nemcsak a helyzet minél pontosabb megismeréséhez, de ahhoz is, hogy világos legyen, milyen további kutatásokra, információkra lenne szükség egy megalapozott terv elkészítéséhez. Azaz: a fenti – gazdaságos – információgyűjtések – lehetővé teszik, hogy a már célzott, valamely konkrét kérdésre(kérdésekre) irányuló kutatást jobban megtervezzük és pontosabban végezzük/végeztessük el, így ott is költséghatékonyak lehetünk.
 
A kutatásokat nem engedhetjük el, nem tervezhetünk úgy, hogy nincsenek pontos, konkrét fogalmaink a valós helyzetről.
Minden cégvezető ismeri a piacot, a körülményeket, de nem úgy, nem olyan mélységben, ahogyan azt egy célzott kutatás elvégzését követően lehetséges.
A mai világ, amelyben folyamatosan nagyon erős változásokat észlelünk (a pandémia miatt megváltozott mind a munkaerő kínálat, mind a foglakoztatási lehetőségek és az általános keresleti, kereskedelmi, értékesítési tendenciák is), még inkább előtérbe hozzák a kutatás szükségszerűségét.
 
Azok a cégek, akik ma is nagy figyelmet fordítanak a piac és a versenytársak, ügyfelek megismerésére, a jövőben könnyebben elkerülhetik az esetleges buktatókat.
 
Információk, amelyekre szükség van
A legfontosabb információk közé tartozik, hogy a cégvezetés ismerje a

  • beszállítók és az
  • ügyfelek elvárásait, lehetőségeit és változásait. 

 
Ez a két kör – kiegészítve a saját munkatársak tapasztalatával és véleményével – kell, hogy a kiindulás legyen a jövő tervezéséhez.
 
Ezért – konkrétan – azt javasoljuk, hogy:
 

  • Első lépésként valamilyen belső fórumon a cég kiemelten fontos

munkatársaival történjen beszélgetés vagy megkérdezés, vagy egy fórum, ahol elmondhatják, mit is terveznek a saját életükben, és hogyan látják a piaci környezetet.

  • Ezt követően érdemes a beszállítókkal is tervezni valamilyen közös

eseményt vagy megkérdezést, a meglévő kapcsolat erősségének felmérése érdekében. A beszállítók olyan információkkal rendelkeznek, amelyhez más formában igen nehéz hozzájutni, így érdemes ezt a kapcsolatot kihasználni. Ma már közismert tény, hogy egyre több ágazatban gond van a szállításokkal, a beszerzésekkel, részben a gyártók alapanyag-, vagy energia hiánya miatt, részben a szállítási nehézségek miatt. Egy ilyen kiélezett helyzetben nem mindegy, hogy a beszállítókkal milyen minőségű kapcsolatot hoztunk létre.

  • Végül, de nem utolsósorban az ügyfelek véleményét és lojalitását is

vizsgálni szükséges, hiszen fel kell mérni, hogyan változott az ügyfelek, vevők összetétele és piaci helyzete a vírus következtében. Ez igaz akkor is, ha B2C, vagy B2B piacról beszélünk, azaz: mindegy, hogy magánszemélyek vagy cégek az ügyfeleink.
 
Összegezve: a következő évre készülő terv összeállítása előtt néhány célzott információgyűjtést mindenképpen végezzünk el, hogy ezzel is elősegítsük a terv sikerét.


Bohnné Keleti Katalin
marketing és igazságügyi szakértő,
a Piackutatás egyszerűen könyv szerzője
www.elegedettseg.hu

 
 
 


Vissza az előző oldalra

Webáruház

Összes termék megtekintése

Vissza az előző oldalra