Ismét étrend-kiegészítők hirdetései miatt bírságolt a GVH

Forrás: GVH

Címkék: megtévesztő reklám, GVH, bírság


A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Herbasziget Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (Herbasziget) megtévesztő tájékoztatást nyújtott Sextra és SextraProsta étrend-kiegészítőiről. A Herbasziget olyan gyógyhatásokra vonatkozóállításokat tett és olyan egészségre gyakorolt kedvező hatásokkal népszerűsítette e termékeit, amelyek nem felelnek meg az ágazati szabályokban meghatározott reklámozási rendelkezéseknek. A jogsértésért 8.729.900 forint bírságot szabott ki a GVH.

A Sextraés a SextraProsta étrend-kiegészítőket az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) étrend-kiegészítőként vette nyilvántartásba2012-ben, illetve 2013-ban.

A GVH úgy ítélte meg, hogy a Herbasziget jogszerűtlenül népszerűsítette étrend-kiegészítőit több televíziós műsorban, illetve sajtóhirdetésben és a www.sextraferfiaknak.hu honlapon, valamint egyéb online hirdetéseiben 2012 szeptembere és 2014 januárja között, mert
·   a Sextra étrend-kiegészítőnek gyógyhatást tulajdonított a jogszabályi tilalom ellenére;
·   a Sextraés a SextraProsta étrend-kiegészítők
o       általános, egészségre gyakorolt kedvező hatásairól nem az ágazati szabályoknak megfelelő, így megtévesztő állításokat tett közzé;
o       összetevőiről megalapozatlanegészségre vonatkozóállításokat tett, figyelemmel az EFSA listán szereplő hatóanyag- és állításrendelkezésekre, ésvalótlanul állította, hogy azok kizárólag gyógynövényeket tartalmaznak, illetve gyógynövényekből és vitaminokból álló készítmények;
o       teszteléséről, ellenőrzöttségérőlis megtévesztő állításokat tett közzé.

A GVH a Herbaszigetre kirótt bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett kommunikáció költségeire alapozott.

A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között azt, hogya jogsértő kereskedelmi gyakorlat időben elhúzódott, valamint egészségügyi problémával érintett fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek a problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációra.Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a Herbasziget
·   megfelelőségi erőfeszítéseket tett a sajtóhirdetések ellenőrzése, jogszerűsége érdekében;
·   számos közlésea termékek összetevőinek egészség-hatásaival kapcsolatban tartalmilag hasonló vagy azonos olyan, az EFSA listánszereplő állításokkal, amelyeknekaz 1924/2006/EK rendeletnek való megfelelőségéről a Bizottságmég nem hozott végleges döntést;
·   2014. november 17-e óta egyik étrend-kiegészítőről sem jelentetett meg a vizsgált kommunikációhoz hasonló állításokat, reklámokat.

A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy étrend-kiegészítő termékek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezések mellett az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is, amelyek szerint
·   gyógyhatás nem tulajdonítható ilyen termékeknek;
·   egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/107/2014.

Vissza az előző oldalra

Webáruház

Összes termék megtekintése

Vissza az előző oldalra