GVH: Megtévesztő a Fogyasztói Vélemény Tanúsítvány


A „tanúsítványa” azt sugallja, hogy egy vállalkozás átfogó feltételrendszernek tesz eleget. A GVH vizsgálata azonban azt állapította meg, hogy a cég által végzett elemzés egyáltalán nem volt teljes körű. Az így kibocsátott „tanúsítvány” ezért valós minősítés nélkül ösztönözhette a vásárlókat olyan ügyleti döntésre, amelyet egyébként nem vagy másként hoztak volna meg

A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy az Ügyfél Vélemény Vizsgálati Központ Kft. tisztességtelen kereskedelmi és üzleti gyakorlatot folytatott a „Fogyasztói Vélemény Tanúsítvány” kiállításával valamint kommunikációjával. A hatóság 11 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra, eltiltotta jogsértő magatartása folytatásától, és kötelezte, hogy a versenyhivatali döntésről közvetlenül tájékoztassa üzletfeleit, illetve honlapján is tegye közzé a határozat rendelkező részét.

Az Ügyfél Vélemény Vizsgálati Központ Kft. (ÜVVK) 2016 júliusától „Fogyasztói Vélemény Tanúsítvány” néven kínálja korábban „Megbízható Cég” néven kibocsátott igazolását vállalkozások számára. Az ÜVVK, kereskedelmi gyakorlata szerint, egy speciális szoftver segítségével 18 kulcsszó (pl. „hazug”, „átvág”…) alapján vizsgálja a vállalkozásról fellelhető negatív véleményeket az interneten. Ha a keresés nem hoz ilyen eredményt, az adott cégnek lehetősége nyílik a csomag megvásárlására, amelynek birtokában megjelenítheti a tanúsítványt üzlethelyiségében, e-mailjeiben, honlapján, levélpapírján, illetve szóróanyagain.

Az ÜVVK „tanúsítványa” azt sugallja, hogy egy vállalkozás átfogó feltételrendszernek tesz eleget.A GVH vizsgálata azonban azt állapította meg, hogy a cég által végzett elemzés egyáltalán nem volt teljes körű, sőt, saját előadása szerint is kizárólag előre meghatározott, alacsony számú kifejezés algoritmikus szűrésére terjedt ki. Az így kibocsátott „tanúsítvány” ezért valós minősítés nélkül ösztönözhette a vásárlókat olyan ügyleti döntésre, amelyet egyébként nem vagy másként hoztak volna meg. Az ilyen megtévesztés a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül. Szintén jogsértőnek bizonyult a cég hasonló tartalmú kommunikációja a vállalkozások megrendelési szándékának ösztönzésére. 

A hatóság a bírság kiszabásakor kiemelt jelentőséggel vette figyelembe, hogy a jogsértés jelentős számú fogyasztót és vállalkozást (több mint tízezer céget) ért el, így potenciálisan nagy hatást gyakorolt a versenyre. Szintén különösen felróhatónak találta, hogy a vállalkozás működésének egésze alapszik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlaton. Mindemellett a GVH 2016-ban már elmarasztalta a vállalkozást a mostani vizsgálattal azonos magatartás miatt, ezért súlyosító tényezőként kezelte az ismétlődő jogsértést is.

Így a GVH a vállalkozás árbevétele alapján kiszabható maximális összegre, 11.076.400 Ft-ra bírságolta az ÜVVK-t, és eltiltotta a jogsértő kereskedelmi gyakorlat folytatásától is. A vállalkozásnak e mellett tájékoztatnia kell ügyfeleit a jogsértésről, honlapján pedig ismertetnie kell a hatóság határozatának rendelkezéseit.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/63/2017.

Vissza az előző oldalra

Webáruház

Összes termék megtekintése

Vissza az előző oldalra