Céges márkaérték kockázati tőkebefektetéskor

Forrás: Ügyvezetők Klubja | Szerző: Kiss T. Anna

Címkék: személyes márka


Nincs az a remek ötlet, ami a megfelelő forrás, vagyis pénz nélkül megvalósítható lenne. A legtöbb esetben ezzel nem rendelkezik a vállalkozó, ezért a pénzpiacon kell hozzájutnia valahogy. A leghatékonyabb pénz forrás a befektetői, mert nem csak magát a pénzeszközt bocsátja a vállalkozás rendelkezésére, hanem szakmai háttere segítségével a vállalkozás viteléhez is segítséget tud adni. Hiszen minden érdeke ez. A legjobb, ha ilyen esetben a vállalkozó már az indulásnál minél nagyobb - nem feltétlenül pénz - értékkel bír a cégben. Ennek egyik formája lehet a cég és az alapító, a tulajdonos brandje. Vagyis a cégben ily módon már meglévő márkaérték.

Nincs az a remek ötlet, ami a megfelelő forrás, vagyis pénz nélkül megvalósítható lenne. A legtöbb esetben ezzel nem rendelkezik a vállalkozó, ezért a pénzpiacon kell hozzájutnia valahogy. A leghatékonyabb pénz forrás a befektetői, mert nem csak magát a pénzeszközt bocsátja a vállalkozás rendelkezésére, hanem szakmai háttere segítségével a vállalkozás viteléhez is segítséget tud adni. Hiszen minden érdeke ez. A legjobb, ha ilyen esetben a vállalkozó már az indulásnál minél nagyobb - nem feltétlenül pénz - értékkel bír a cégben. Ennek egyik formája lehet a cég és az alapító,  a tulajdonos brandje. Vagyis a cégben ily módon már meglévő márkaérték.
 
Amikor a vállalkozók az ötletük megvalósításának a mikéntjéről döntenek, egyszerűen nem kerülhetik el, hogy számba vegyék a cégük piacképességének szempontjából legnagyobb értékeket. Függetlenül attól, hogy jogi formába is öntötték-e már a terveiket, vagy még csak keresik a forrást hozzá. Ez azért is olyan fontos körülmény jelen korunkban, mert ismét boomja van a start up vállalkozásoknak. És éppen ezért tömegesen jelennek meg a pénzpiacon a forrásigényükkel. Ettől nő a kereslet, de egyáltalán nem biztos, hogy a kínálat is lépést tart vele. Még hangsúlyosabbá válnak azok az elemek, amelyek megkülönböztetik a vállalkozókat egymástól, versenyelőnyt biztosítanak egyiküknek, versenyhátrányt okozva ugyanakkor a másikuknak. És ez így megy szakadatlanul. Hogy ebben a versenyben ki, milyen poziciót képes kivívni magának, az alapjában véve maguktól a vállalkozóktól függ. A személyüktől, a személyiségüktől, leginkább pedig a személyes márkájuk meglététől vagy annak hiányától.
 
Manapság minden a digitális forradalom termékeiről szól. Nyilvánvalóan sokkal több az üzleti sikerre aspiráns ember, mint ahány valóban életképes ötlet és a megvalósításukra alkalmas vállalkozó pályázik rá. Ugyanakkor valamilyen szempontrendszer alapján mégiscsak választaniuk kell közülük a pénzembereknek.
 
A pénzember, legyen az üzleti angyal, kockázati tőkés vagy akár egy kereskedelmi bank képviselője, legelőször azt mérlegeli, hogy vajon képes lesz-e a vállalkozó az ötlete megvalósítása során, elfogadható időn belül, kitermelni azt a pénz, ami a befektetés nyereségessé válásához szükséges. Mert a befektető csak így jut osztalékhoz a pénze után. Minden befektető azt szeretné, ha dolgozna a pénze, s újabb és újabb bevételt termelne neki. Ezzel persze a vállalkozónak is, hiszen egy hajóban eveznek. Csakhogy a sikerhez megfelelő képességek kellenek a vállalkozó részéről, valamint elméleti tudás és a gyakorlati tapasztalatok széles tárháza. Nos, akinek mindez megvan, valószínüleg már elég gazdag és független ember, aligha sorolható a  start up vagy az újra induló vállalkozók körébe.
 
Minden befektetésre aspiráló vállalkozónak rendelkeznie kell  valamilyen értékkel, ami garanciát ad a befektetőnek. Ez nem feltétlenül pénz, hiszen a befektetőtől éppen azt várja: a forrást ahhoz, hogy beindítsa az üzletét a sokat ígérő ötletére alapozva. Van azonban olyanérték is, amellyel máris rendelkezhet a vállalkozó a befektetési folyamat kezdetén is. Ez pedig a saját személye. Még jobb, ha a személyes márkája.
Ha a vállalkozó már ismert – még jobb, ha elismert – akár csak a szűkebb szakmai köreiben, az a siker fele. Ha adnak a szavára, ha a személyisége vonzó, ha követői vannak, sokkal könnyebben elboldogul az új vállalata a piacon. Egy új piacra lépő mindig nagyon nehéz helyzetben van. Sok pénzt felemészt a piaci pozícióinak a megszerzése és még többet igényel majd a megőrzése. Az is biztos, hogy nemez lesz az első költségelem, amit a befektető finanszírozni szeretne. Éppen ezért fontos szempont a mérlegelésnél, hogy egy forrásra pályázó milyen értékekkel rendelkezik máris az üzletében. Meg kellene próbálni inkább minimális költségigénnyel megjelenni a befektetőipiacon. Főként a vállalkozó személyes értékeivel, mert az olyan adottság, amelyért nem kell pénzt kiadnia. Akkor, ott biztosan nem.
 
A leghatékonyabb tehát az, ha már rendelkezik személyes (és lehetőleg céges) márkaértékkel a vállalkozó.
 
Nem kell ehhez világsztárnak lennie, de ha bemutatkozik, ha átadja a névjegykártyáját, a másik fél tudja majd, hogy ki ő. Kiindulásként ez is elegendő. A személyes márkaépítés ennek a kialakításával is foglalkozik, ha nem is ezzel kezdődik a folyamat. Az "ÉNMÁRKA - Hogyan ne legyél százas?!" című könyvemben részletesen írok arról, miért olyan fontos a vállalkozó személyisége a sikeres üzletben. Az pedig, ha a személyes márka fölépítését összeköti a céges márka kialakításával, különösen hatékony. A márkák erősítik egymást. Ez is erősíti majd a márkaértéket. Elvezet ahhoz az állapothoz, hogy a vállalat neve és a cégvezető névjegykártyája mellé nem is kell semmi mást mondania. A piaca már tudja róla, hogy kicsoda és mennyit ér. Nem kétséges, a személyes brand nemcsak végeredményében, hanem részeiben is beárazható. Sőt, a cég könyvelésében is biztos helye van a cég értékei között. Ráadásul, ha a személyes márkaértékké válás folyamata párhuzamosan történik,  valamint időnként kiszámítottan keresztezi a céges brand felépítésének egyes fázisait, e két márkaerő hatásában összeadódik és erősíti egymást. Ez egyben azt is jelenti, hogy a siker legfontosabb  komponensével máris rendelkezik a vállalkozó.
 
Ez a márkaérték.
 
Vagy csak személyes vagy csak céges, vagy e kettő összeépítve a cégben.
 
Ez utóbbi esetben nagyon fontos, hogy a márkaérték – a kis- és középvállalatoknál mindenképpen – a tulajdonos személyéhez kötődjön, hiszen hosszú távra ható érték teremtődik, amelyet egy alkalmazott például simán magával visz, ha elhagyja a vállalkozást, mert új állást talált, vagy éppen saját maga szeretne vállalkozásba kezdeni, önállóan. Ha viszi magával a személyes márkaértékét, akkor bizony az már nem ott fog hasznot hajtani, ahol a megteremtésének a költségei keletkeztek.
Gondos mérlegelést igényel tehát, hogy milyen jellegű márkát építsen a vállalkozó, de az is, hogy mikor kerüljön erre sor.
 
Abban az esetben, ha valaki befektetéshez szeretne jutni, netán kockázati tőkére számít, mindenképpen kell, hogy rendelkezzen valami olyan értékelemmel, amely a cég számvitelében is menedzselhető. A magyarországi jogszabályok erre lehetőséget nyújtanak, de a megfelelő megoldás kiválasztása nagy gondosságot és szakértelmet igényel. (Amennyiben ehhez jogi tanácsadásra van szüksége, az Ügyvezetők Klubja keretében erre módja van. Itt lehet csatlakozni az Ügyvezetők Klubjához: https://www.cegmenedzseles.hu/elofizetes/1/   )
 
Az biztos, hogy a vállalkozás alapítója, a tulajdonosa, a tartósan meghatározó, de mindenképpen döntéshozó személy személyes márkája értékkel bíró elem. A legjobb, ha ez már akkor eklatánsan igazolható a pénzemberek számára, amikor a deal elindul. Kemény százalékok múlhatnak ezen, amikor a tulajdonosi struktúra számairól kell dönteni. Mindig a pénz. Idejutottunk vissza.
 
A piaci sikert igenis a pénzzel mérjük.
 
Ez az eszköz az, amellyel a legegyértelműbben kifejezhetik a piac szereplői, ez esetben a vevők, hogy valami értékkel bír számukra, azt akarják. A vevők maguk beárazzák az árut, amit magukénak akarnak. S erről a pénztárcájukkal vagy a bankkártyájukkal “szavaznak” is a piacon. Az áruk értékét az adja meg, hogy mennyit adnak értük a piacon a vevők. Nincs ez másként a befektetői piacon sem, ha a vállalkozó személyes márkájáról, illetve a vállalat céges márkájának értékéről beszélünk. A márkaérték itt a befektető számára releváns információ arra vonatkozóan, hogy vajon a vállalkozó mekkora eredményességgel fogja képviselni a vállalatát és a termékét a piacán. Ettől függ ugyanis, hogy megtérül-e egy befektetés. Különösen, ha kezdő vállalkozásról van szó. És különösen, ha a start up cégekre gondolunk, amelyek tipikusan a digitális világ vállalkozásai. Bennük – éppen a dolog természete miatt – túl sok a fantázia, a hit, és túl kevés a megfogható, a tárgyiasult, a konkrét. Mindaz az elem, amely kevésbé kockázatossá tesz egy befektetést. Nincs üzlet kockázat nélkül. És nincs siker kockázat nélkül.
 
A legnagyobb kockázat mindig az ember. Szubjektív, kiszámíthatatlan, sérülékeny. Mégis: a kretítivitása nélkül nem jönnének létre a világ legcsodálatosabb gondolatai és dolgai.
 
Ha konkrét tanácsra van szüksége személyes- vagy vállalati márkájának kialakításához, térítésmentes tanácsadásra forduljon brand szakértőnkhöz, Kiss T. Annához ezen a mail címen:annatkiss@gmail.com
 
Kiss T. Anna

Vissza az előző oldalra

Webáruház

Összes termék megtekintése

Vissza az előző oldalra