A szerzői könyvkiadásról őszintén - Mi a könyv?

Forrás: Ügyvezetők Klubja | Szerző: Kiss T. Anna

Címkék: könyvkiadás


Kevés olyan hatékony eszköz van a személyes márka kifejezésére, mint egy könyv megjelentetése önmagunkról, a küldetésünkről vagy éppen a cégünkről. Állandó szakértőnk, Kiss T. Anna, aki maga is több könyv szerzője, a könyvkiadás részleteit bemutató sorozatának első részében arról ír, miért olyan fontos, hogy legyen egy könyvünk, s hogyan induljunk el.

A könyv kiváló eszköz arra, hogy bemutatkozzunk a világnak: kik vagyunk, mit akarunk, milyen értékeink vannak. S ugyanezt megtehetjük a cégünkkel is. Akkor is  hasznos ez, ha nem a könyviparban vagy ahhoz kapcsolódó szolgáltatási ágazatban dolgozunk. Vagyis ha a könyv nem direkt üzletszerzési eszköz számunkra. A könyv valójában másról szól, akár egy céget reprezentál, akár egy személyt.
 
A könyv mindenekelőtt egy bemutatkozási, önkifejezési eszköz, amely révén megmutathatjuk a környezetünknek, hogy mit is képviselünk a világban. 
 
A szerző, aki a saját gondolatait, a fantáziáját, az álmait, a terveit veti papírra, valójában saját magát viszi a piacra. A vevői az olvasók, akik számára olyan fontos, amit könyv formájában eléjük bocsát a szerző, hogy azért pénzt is készek adni. Van aki regényeket alkot, más - mint én is - a tényregény műfajban olyan témákról ír, amelyek minden ember életének részei, akár akarja, akár nem, ezért jó, ha tisztába jön az ember a hátterükkel. Ilyenkor főként ismeretet közöl a szerző. Habár jó, ha már ez is élményszerűen, olvasmányosan, mesélős stílusban kerül papírra. Csak az iránt fognak érdeklődni az emberek, amit értenek, aminek az olvasását élvezik is. Így könnyebben elfogadják azt is, hogy az ismeretnek értéke van, így ára is. Ha vágynak rá, meg kell vásárolniuk az érdeklődőknek a könyvesboltokban vagy a web áruházakban. Pénzt kell adniuk érte. S végül pénzt adnak érte. Ez nagyon fontos feltétel, mert itt most nem a reprezentatív céllal megjelentetett kiadványokról szólok, amelyek ugyanolyan merchandising eszközök, mint a többi dolog, ami jellemzi a céget. A merchandising termékek bizonyos iparágakban fontos szerepet játszanak, amennyiben arculati elemként kiegészíthetik a cég termékpalettáját, mégsem tartozik közéjük az egyedi tartalmat közlő nyomtatott (vagy elektronizált) termék.
 
A könyv termék, amelynek önálló piaci értéke van. Szellemi értéket testesít meg.
 
Ezt a szellemi értéket a szerző gondolatainak összessége adja. Bármiről is szóljon a könyv. Ha egy ember vagy cég hitvallását, jövőképét, netán küldetését meséli el, akkor az értékét az határozza meg, hogy aki írta (vagy cég esetén, akiről írták) mennyit ér a piacán. A cég esetén megszoktuk, értjük és elfogadjuk a piac fogalmát, ez tiszta sor. De az emberrel kapcsolatban, aki valamiről ír, nos, ott általában kétségek merülnek fel. Pedig teljesen egyértelmű: ha egyik ember gondolataiért pénzt adnak a vevők, netán többet, mint a másik ember gondolataiért, akkor ezzel beárazták mind a két embert. Sőt, összességében az összes szerzőt, aki valamilyen művel megjelenik könyvesboltok polcain.  Ennek az utóbbi kitételnek később fontos jelentősége lesz, mert általánosan elfogadott felfogás szerint a mai napig könyv az, ami leemelhető a könyvesboltokban a polcról. Vagyis a vásárlók számára közvetlenül, mondhatnánk: tradicionálisan elérhető. Függetlenül attól, hogy még milyen formátumokban hozzáférhető az olvasók számára. Ez piaci jelenlét kérdése, egyértelműen piaci felfogásból ered. Nem lehet megkerülni ahhoz, hogy jól értsük a könyvipart, s jól tudjuk elhelyezni a szerzőt és magát a produktumot, tehát a könyvet a könyvpiaci palettán.
 
A könyv értékesítése ugyanolyan üzlet, mint bármilyen más dolog eladása.
 
Csak itt az eladandó termék a szerző személyét, illetve a gondolatait jelenti. Amikor a vásárló megvesz egy könyvet a könyvesboltban, akkor megveszi X.Y. szerzőt. Vagy mert ismeri már más könyvei, nyilvános szereplései (lásd személyes márka) alapján, vagy pedig azért mert megfelelő marketing módszerekkel és eszközökkel felkeltették iránta az igényét. Meg akarja a vásárló ismerni. Csakhogy ehhez meg kell vásárolnia. Mérlegeli tehát, hogy mennyit ér számára ez az igény, vagyis ez a könyv. Ha krimiről van szó, valószínűleg inkább Agatha Christie könyvét választjuk a kínálatból, mert az ő nevét és személyét ismerjük, sőt, más könyveit is. Vagyis nagyobb valószínűséggel tudjuk, hogy mit kapunk a pénzünkért. Ez a vásárlás logikája. Egy biztos: könyvvásárlóként is mindig ugyanúgy fogunk mérlegelni, mint bármilyen másik termék esetén, hogy mire, mennyit adjunk ki a pénztárcánkból. Különösen, ha nagy a választék. Mert ez az üzlet logikája.
 
Miért lenne ez másként a könyv esetén? Nincs másként.

Kiss T. Anna
 

(Folytatás: A szerzői könyvkiadásról őszintén 2. Kik a szereplői könyviparnak?)
 
 


Vissza az előző oldalra

Webáruház

Összes termék megtekintése

Vissza az előző oldalra