Változásfigyelő 2025.10.30. - Rozsdaövezetben megvalósuló beruházások - és további változások
Változásfigyelő 2025-11-01
NyomtatásÖsszefoglaló a Magyar Közlöny 2025/126. számában, 2025. október 30-án megjelent jogszabályokról ● Rezsicsökkentés 2026 ● Határ menti ingázók: határon túli magyarok határátlépése ● A körültekintő lakossági hitelezés feltételei ● Kincstárjegyek futamideje ● Teljes hiteldíj mutató meghatározása ● Zártkerti ingatlan művelés alóli kivonása ● Kistelepüléseken nyújtható otthonteremtési támogatások ● Otthon Start program keretében biztosított FIX 3%-os lakáshitel ● Rozsdaövezetben megvalósuló beruházások ● Az Otthon Start program keretében biztosított FIX 3%-os hitelprogram feltételeit teljesítő lakások építése ● A szőlő aranyszínű sárgaság szőlőbetegség terjedésének lassítása ● A hitelintézetek jelzálogalapú eszközei és forrásai közötti lejárati összhang szabályozása ● Egyes magánegészségügyi szolgáltatóknak járó állami kártalanítás
Összefoglaló a Magyar Közlöny 2025/126. számában, 2025. október 30-án megjelent jogszabályokról
- 328/2025. (X. 30.) Korm. rendelet
Az egyetemes villamosenergia- és földgázszolgáltatás változatlan feltételek szerinti nyújtását biztosító rezsivédelmi szolgáltatásról szóló 236/2025. (VII. 31.) Korm. rendelet módosításáról
A módosítás célja a rezsivédelmi szolgáltatás meghosszabbítása változatlan feltételekkel a 2026-os évre. A rezsicsökkentés így jövőre is a 2022 augusztusa óta megszokott, bevált formában segíti majd a hazai fogyasztókat - 329/2025. (X. 30.) Korm. rendelet
A határ menti ingázók határrendészeti adatállománya működésének részletes szabályairól
[1] A Kormány számára kiemelten fontos, hogy a magyarországi munkahelyeken magyar munkaerőt alkalmazzanak
a foglalkoztatók. A határ menti térségekben lévő munkahelyek munkavállalói tekintetében meg kell könnyíteni azoknak a határon túli magyaroknak a határátlépését, akik Hazánk területén vállalnak munkát, de egyúttal továbbra is a szülőföldjükön élnek. Ezért, valamint a határ menti térségek gazdasági fellendülése érdekében lehetővé kell tenni, hogy a Magyarország államhatárát rendszeresen átlépő személyek a lehető legrövidebb idő alatt léphessék azt át.
[2] A Rendőrségről szóló törvény módosítása lehetővé teszi a határ menti ingázók határrendészeti adatállománya létrehozását a törvényi szinten szabályozandó tárgykörök megfelelő rendezésével.
[3] E rendelet célja a további végrehajtási szabályok megállapítása. - 330/2025. (X. 30.) Korm. rendelet Az egyházi és nem állami fenntartású szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok állami támogatásáról szóló 489/2013. (XII. 18.) Korm. rendelet módosításáról, valamint az egyházi és nem állami fenntartású szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok állami támogatásáról szóló 489/2013. (XII. 18.) Korm. rendelet módosításáról szóló 295/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet hatályba nem lépéséről
A Kormány elkötelezett a saját családjukból kiemelt, nevelőszülőknél vagy gyermekotthonban élő gyermekek életkörülményeinek javítása mellett, ezért a gyermekek teljes körű ellátására fordítható költségek emelése érdekében a nevelőszülői hálózatot és gyermekotthont működtető fenntartók részére támogatást biztosít. E rendelet célja a támogatás egyházi és nem állami fenntartók számára történő finanszírozása feltételeinek meghatározása. - 331/2025. (X. 30.) Korm. rendelet
Egyes pénzügyi tárgyú rendeletek módosításáról és hatályon kívül helyezéséről
[1] Szükséges annak egyértelmű rögzítése, hogy a nyomdai úton előállított kincstárjegyek futamideje a jogosult által történő megvásárlástól számítódik.
[2] A kereskedelmi kommunikációban feltüntetésre kerülő teljes hiteldíj mutató meghatározásának szabályai kiegészítendőek a munkáshitellel, valamint a kézizálog fedezete mellett nyújtott hitelekkel.
[3] Fontos továbbá, hogy a pénzügyi ágazatban az Európai Unió egész területén egységes digitális működési reziliencia kerüljön biztosításra.
[4] Pontosítani szükséges az alapszámlához történő hozzáférés szabályait.
E rendelet a következők szerint módosítja a körültekintő lakossági hitelezés feltételeiről és a hitelképesség vizsgálatáról szóló
361/2009. (XII. 30.) Korm. rendeletet:
2. § A körültekintő lakossági hitelezés feltételeiről és a hitelképesség vizsgálatáról szóló 361/2009. (XII. 30.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 361/2009. (XII. 30.) Korm. rendelet] 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„5. § (1) A hitelképesség vizsgálata során a hitelnyújtó figyelembe veszi a fogyasztó kiadásaira, valamint egyéb pénzügyi és gazdasági körülményeire vonatkozó, a hitel jellegéhez, futamidejéhez, összegéhez és a fogyasztót érintő kockázatokhoz képest szükséges, elégséges és arányos információkat. Az információk magukban foglalják a fogyasztó jövedelmét, egyéb törlesztésre fordítható forrásait, fizetési kötelezettségeit, de nem terjedhetnek ki a személyes adatok különleges kategóriáira.
(2) A hitelképesség vizsgálatához szükséges adatokat és információkat a hitelező, hitelközvetítő, közvetítői alvállalkozó külső és belső forrásokból, elsődlegesen a fogyasztótól szerzi be. A közösségi hálózatok információszerzésre nem használhatók fel. Az információk helyességét lehetőség szerint nyilvános adatbázisok segítségével ellenőrizni kell. Az információkat a hitelnyújtó dokumentálja és megőrzi.” - 332/2025. (X. 30.) Korm. rendelet
A családok támogatásával kapcsolatos kormányrendeletek módosításáról
[1] Az Otthon Start program elindításával a Kormány lehetőséget biztosított a fiatalok számára első saját otthonuk megszerzésére.
[2] A Kormány célja, hogy a bürokratikus akadályok elhárításával – jelen esetben az építés esetére vonatkozó igénylések terén a kiadott engedélyekre vonatkozó határidő-számítás pontosításával – további segítséget nyújtson az igénylőknek. A módosítás elhagyja azon megkötést, hogy csak a 2022. január 1-jét követően kiadott engedélyek fogadhatók el az igénylés során.
[3] E kormányrendeletben foglalt szabályozás további célja az, hogy az Otthon Start lakásprogram elindulása óta szerzett tapasztalatok birtokában a FIX 3%-os lakáshitel igénybevételéhez kapcsolódó egyes jogszabályi feltételeket a felmerülő igényekhez igazítsa a program még nagyobb sikere érdekében.
[4] Magyarország Kormánya az ingatlanforgalom biztonságának, valamint az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi
C. törvényben foglalt alapelvek érvényesülésének biztosítása érdekében az országosan egységes jogalkalmazást tűzte ki célul.
A módosítások közül kiemeljük a zártkerti ingatlanokra vonatkozó rendelkezést:
3.§ Az Inyvhr. a következő alcímmel egészül ki:
„14/A. Zártkerti ingatlan művelés alóli kivonása
17/A. § (1) Az ingatlan-nyilvántartásban zártkertként nyilvántartott ingatlan művelés alól kivett területként történő bejegyzését lehetővé tevő önkormányzati rendeletet az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény (a továbbiakban: Inytv.) 72/E. § (1) bekezdése szerinti kérelemben meg kell jelölni.
(2) Az Inytv. 72/E. § (1) bekezdése szerinti kérelemre induló adatváltozás bejegyzése iránti eljárás eredményeként a zártkerti ingatlant alrészletekre történő bontás nélkül kell a 15. § (3a) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározottak szerint nyilvántartásba venni.
(3) A zártkerti ingatlan kivett megnevezését a 15. § (3a) bekezdés a) pontja szerinti megnevezéssel kell feltüntetni, ha a kérelem olyan zártkerti földrészletet érintően került benyújtásra, amelyen az ingatlan-nyilvántartás szerint épület nem áll.
(4) A zártkerti ingatlan kivett megnevezését a 15. § (3a) bekezdés b) pontja szerinti megnevezéssel kell feltüntetni, ha a kérelem olyan zártkerti földrészletet érintően került benyújtásra, amelyen az ingatlan-nyilvántartás szerint a kérelem benyújtásának időpontjában épület áll.
(5) A (4) bekezdés szerinti esetben a zártkerti ingatlant zártkerti művelés alól kivett területként az épület fő rendeltetésének megjelölésével együtt kell nyilvántartani.
(6) Ha a 15. § (3a) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározottak szerint nyilvántartásba vett ingatlanra épület feltüntetése iránti kérelem kerül benyújtásra, a kérelem tartalmára és a kérelemhez csatolandó okiratokra az épület feltüntetésére vonatkozó általános szabályokat kell alkalmazni, azzal, hogy az ingatlan művelés alól kivett megnevezését a (4) bekezdés szerinti tartalommal kell nyilvántartásba venni.
17/B. § (1) Az Inytv. 72/E. § (2) bekezdésében meghatározott esetben a kérelemben meg kell jelölni, hogy a zártkerti ingatlannak a megosztása során kialakuló ingatlanok közül mely ingatlan kerüljön az ingatlan-nyilvántartásba a 15. § (3a) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározott megnevezéssel nyilvántartásba vételre.
(2) A megosztást a telekalakítási eljárásra vonatkozó szabályoknak megfelelően kell elvégezni.
17/C. § Az Inytv. 72/E. § (1) bekezdése szerinti kérelemre induló adatváltozás bejegyzése iránti eljárás nem mentesíti
a tulajdonost a zártkerti ingatlanon fennálló építmény ingatlan-nyilvántartási feltüntetéséhez szükséges más hatósági engedélyek beszerzésének kötelezettsége alól.” - 333/2025. (X. 30.) Korm. rendelet
Az egyes gazdaságfejlesztési célú és munkahelyteremtő beruházásokkal összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról, valamint egyes nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításról szóló kormányrendeletek módosításáról szóló 141/2018. (VII. 27.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány célja a Kisvárda külterületén megvalósuló déli iparterület kialakításával összefüggő projekt támogatása, így indokolt a fejlesztés kiemelt beruházássá nyilvánítása. - 334/2025. (X. 30.) Korm. rendelet
A rozsdaövezeti akcióterületek kijelöléséről és egyes akcióterületeken megvalósuló beruházásokra irányadó sajátos követelményekről szóló 619/2021. (XI. 8.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány célja, hogy a jellemzően elhanyagolt, kihasználatlan, környezetszennyezéssel terhelt területek fejlesztésével egészséges, tiszta és környezetszennyezéstől mentes lakó- és munkahelyi környezet kerüljön kialakításra, így indokolt az érintett fejlesztések rozsdaövezeti akcióterületté történő kijelölése. - 335/2025. (X. 30.) Korm. rendelet
Az Otthon Start program keretében biztosított FIX 3%-os hitelprogram feltételeit teljesítő lakások építésére irányuló építési beruházások kiemelt beruházássá és a kiemelt beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyek kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról
A Kormány célja az első megfelelő otthon biztosításának lehetőségét támogató FIX 3%-os hitelprogram feltételeit
teljesítő lakások építésének elősegítése azzal, hogy az ilyen építési beruházás kiemelt beruházássá és az ezzel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek kiemelt jelentőségű üggyé nyilváníthatóvá válnak. - 336/2025. (X. 30.) Korm. rendelet
[1] A szőlő aranyszínű sárgaság szőlőbetegség terjedésének lassításához szükséges azonnali intézkedések veszélyhelyzetben alkalmazandó szabályairól szóló 296/2025. (IX. 25.) Korm. rendelet módosításáról
Ha a szőlőültetvény egy vegetációs időszakon keresztül nem áll rendeltetésszerű művelés alatt, a hegybíró figyelmezteti az ültetvény használóját a szőlőültetvény rendeltetésszerű művelésére, valamint tulajdonosát a szőlőültetvény rendeltetésszerű művelésének biztosítására. A figyelmeztetést követően az ültetvény használójának hét napon belül nyilatkoznia kell arról, hogy a szőlőültetvény rendeltetésszerű művelését megkezdte, vagy az ültetvényt más ültetvényhasználóval művelteti. A módosítás további célja, hogy a hegyközségek az uniós közbeszerzési értékhatárt el nem érő, növény-egészségügyi veszélyhelyzet megelőzése vagy elhárítása, valamint növény-egészségügyi közérdekű védekezés érdekében történő beszerzései a közbeszerzési szabályok alkalmazása alól mentesüljenek.
[2] A hegybíró mulasztási bírság kiszabása mellett kötelezi a tulajdonost a szőlőültetvény 60 napon belül történő kivágására, ha a figyelmeztetés ellenére nem nyilatkozik a szőlőültetvény rendeltetésszerű művelésével kapcsolatban, vagy a figyelmeztetéstől számított 14 nap elteltével a nyilatkozat ellenére sem áll a szőlőültetvény rendeltetésszerű művelés alatt.
[3] Ha az ültetvény tulajdonosa a kivágási kötelezettségének az azt elrendelő hatósági határozat ellenére sem tesz határidőre
eleget, a hegybíró elrendeli a közérdekű kivágást, amely a szőlőtőke és annak rögzítését szolgáló támberendezés eltávolításával valósul meg. A közérdekű kivágás költségei az ültetvény tulajdonosát terhelik és adók módjára végrehajtandó köztartozásnak minősülnek, amelyet az állami adó- és vámhatóság hajt be - 337/2025. (X. 30.) Korm. rendelet
Az ISD DUNAFERR Dunai Vasmű Zártkörűen Működő Részvénytársaság „felszámolás alatt”, a Duna Furnace Dunai Vasmű Korlátolt Felelősségű Társaság „felszámolás alatt”, valamint a Dunarolling Dunai Vasmű Korlátolt Felelősségű Társaság „felszámolás alatt” felszámolási eljárásának stratégiailag kiemelt jelentőségű felszámolási eljárássá minősítéséről szóló 326/2025. (X. 20.) Korm. rendelet módosításáról - 338/2025. (X. 30.) Korm. rendelet
A Ganz-MaVag Invest Zártkörűen Működő Részvénytársaság felszámolási eljárásának stratégiailag kiemelt jelentőségű felszámolási eljárássá minősítéséről szóló 253/2025. (VIII. 7.) Korm. rendelet módosításáról - 34/2025. (X. 30.) MNB rendelet
A hitelintézetek jelzálogalapú eszközei és forrásai közötti lejárati összhang szabályozásáról szóló 22/2022. (VI. 11.) MNB rendelet módosításáról
E rendelet célja a hitelintézetek jelzálogalapú eszközei és forrásai közötti lejárati összhang szabályozásáról szóló 22/2022. (VI. 11.) MNB rendelet szerinti jelzáloghitel-finanszírozás megfelelési mutató számítási módjának, valamint a kivételszabályok módosítása, a jelzáloghitelek stabil finanszírozását biztosító előírások erősítése érdekében. - 42/2025. (X. 30.) BM rendelet
Egyes gyermekvédelmi tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról
A módosítással elérni kívánt cél, hogy a családjából kiemelt, a gyermekvédelmi gondoskodás keretében otthont nyújtó ellátásban részesülő gyermek az életkorának, ellátási szükségletének megfelelő ellátásban részesüljön a testi, értelmi és érzelmi fejlődésének maradéktalan biztosítása érdekében, valamint a javítóintézeti nevelésben részesülő fiatalkorúak jutalmazását szolgáló zsebpénz mértéke kellő motivációként szolgáljon. - 43/2025. (X. 30.) BM rendelet
A közfinanszírozott CT-MRI vizsgálatokat végző magánegészségügyi szolgáltatóknak járó állami kártalanítás mértékének megállapításáról
A magánszolgáltatók által nyújtott CT-MR diagnosztikai szolgáltatásokat 2025. november 1. napjától az állami egészségügyi intézmények látják el. Ennélfogva szükséges, hogy a jogosult magántulajdonú szolgáltatók állami kártalanításban részesüljenek.

A Cégmenedzselés előfizetés az alábbi szolgáltatásokat nyújtja:
- Cégvezetés hírek: aktuális napi információk
- Jegyzetek: tanulmányok, szakértői anyagok
- Cégmenedzselés Hírlevél hetente
- Céges ügysegéd - ügyintézési segédletek, ügyleírások, tájékoztatók a jogszabályi megfeleléshez
- Webáruház Free! Előfizetőknek minden ingyenes! Itt minden üzleti könyv, szabályzat (cafetéria, gdpr, információbiztonság, számviteli) iratminta előfizetőknek korlátozás nélkül szabadon letölthető!
Előfizetek a Cégmenedzselés csomagra Feliratkozom a Cégmenedzselés Céges Ügysegéd Hírlevélre