Ügyfél-azonosítás - mint az elektronikus ügyintézés feltétele
Cégvezetés 2025-02-03
NyomtatásCímkék: ügyfél-azonosítást, e-ügyintézés
Konkrét ügyeket csak akkor lehet intézni, ha az ügyfél azonosítja magát, azaz valamilyen módon az elektronikus ügyintézési rendszerbe bejelentkezik. Cégek és egyéb szervezetek is csak valamely magánszemély KAÜ-azonosítását követően, magánszemély képviselőjük közreműködésével tudják ügyeiket intézni akár az elektronikus felületeken, akár cégkapus küldeménykezelés útján. Ez alóli kivétel a cégkapuhoz való gépi interfészes hozzáférés, mely hasznos megoldás, főleg a nagyobb cégeknek.
Az ügyfelek azonosítása, azaz belépése a NAV elektronikus ügyintézést biztosító rendszereibe a Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztül történik, ami nem a NAV által üzemeltett alkalmazás, ugyanis a KAÜ az egész közigazgatásban egységesen működik.
Jelenleg a KAÜ az alábbi elektronikus azonosítási módszerek valamelyikével azonosítja az ügyfeleket:
1. Digitális Állampolgár mobilalkalmazás,
2. Ügyfélkapu+ (kétfaktoros azonosítás).
Az – egyfaktoros – ügyfélkapu, az elektronikus személyi igazolvány, a részleges kódú telefonos azonosítás és az arcképes azonosítás 2025. január 16-tól megszűnt.
Az ügyfél választhat az azonosítási módok közül, az azonosítás módja a további ügyintézésre nincs hatással.
Az elektronikus ügyintézési felületekre maga az ügyfél vagy egy olyan magánszemély tud bejelentkezni, aki az ügyfél nevében eljárhat. Cégek és egyéb szervezetek is csak valamely magánszemély KAÜ-azonosítását követően, magánszemély képviselőjük közreműködésével tudják ügyeiket intézni akár az elektronikus felületeken, akár cégkapus küldeménykezelés útján. Ez alóli kivétel a cégkapuhoz való gépi interfészes hozzáférés, mely hasznos megoldás, főleg a nagyobb cégeknek.